FAQ2020-06-05T13:56:48+02:00

Wij bundelden hier de meest voorkomende vragen.
Vind je op deze pagina niet wat je zoekt?

Aarzel niet om ons te contacteren op 011 30 32 00 of op ondernemersboost@syntra-limburg.be

Technische moeilijkheden2020-06-05T14:03:28+02:00

Bij technische moeilijkheden of storingen mag je ons contacteren en proberen wij je zo snel mogelijk verder te helpen.

Je kan ons dit melden op ondernemersboost@syntra-limburg.be

Indien mogelijk een goede omschrijving van het probleem definiëren, een prinsscreen toevoegen en jouw contactgegevens inclusief telefoonnummer. De helpdesk zal jou indien nodig telefonisch contacteren om het probleem op te lossen.

Ik weet niet of ik een ondernemer ben?2020-06-05T13:53:45+02:00

Als je wilt weten of ondernemerschap bij je past kan je het TalentBoost traject volgen. Daar gaan we aan de slag met jou om te zien of er ondernemerstalent in jou aanwezig is.

Wil je eerder laagdrempeliger starten en heb je recht op een loopbaancheque, dan kan je ook eerst langsgaan bij ons loopbaancentrum. 

Hoe verloopt een loopbaanbegeleiding?

  • In het eerst gesprek ga je samen met een loopbaanspecialist concreet aan de slag met je loopbaanvraag en je loopbaandoel. Indien er voor de KernTalentenmethode gekozen wordt, zal er in het eerste gesprek een analyse plaatsvinden. De begeleiding gaat door op een campus van SYNTRA (Hasselt of Genk). Je kiest zelf op welke campus en wanneer de afspraken doorgaan!
  • In het tweede gesprek zal er verder ingegaan worden op de loopbaanvraag en zal er gemeenschappelijk een persoonlijk plan met concrete acties opgemaakt worden. Als er voor de KernTalentenmethode gekozen wordt, kunnen er ook nog extra vragen gesteld worden in dit gesprek.

Goed om te weten!

Bij SYNTRA kan je de begeleiding betalen met loopbaancheques. Via deze cheques wordt 70% van de begeleiding door de overheid betaald.

  • Cheque 1 kost je 40€ en geeft je recht op 4 uur begeleiding
  • Cheque 2 kost je 40€ en geeft je recht op 3 uur begeleiding

Na het volgen van loopbaanbegeleiding heb je recht op opleidingscheques om je opleiding te betalen wanneer deze opleiding in je persoonlijk plan vermeld staat!

Kom je in aanmerking voor loopbaancheques?

Indien je voldoet aan de voorwaarden, kan je jouw cheque via de website van de VDAB bestellen (https://www.vdab.be/loopbaanbegeleiding)

  • Je woont in Vlaanderen of Brussel.
  • Je werkt momenteel voltijds of deeltijds als werknemer of zelfstandige.
  • Je werkte minimum 7 jaar (= 84 maanden) als werknemer of zelfstandige.
  • Je volgde de voorbije zes jaar nog geen 8 uur loopbaanbegeleiding.
  • Je bent bereid om loopbaanbegeleiding te volgen bij een erkend opleidingscentrum en om die loopbaanbegeleiding in het Nederlands te volgen. Een loopbaancentrum mag geen loopbaanbegeleiding met loopbaancheques aanbieden in een andere taal.

Uitzonderingen op deze voorwaarden kunnen geraadpleegd worden op de website van de VDAB.

Werkzoekende2020-06-05T13:47:32+02:00

Je kan als werkzoekende ook de trajecten van Ondernemersboost volgen maar eigenlijk adviseren wij u om eerst ons traject “Maak werk van je Zaak” te volgen waarna je kan overstappen naar het traject Ondernemersboost.

“Maak werk van je zaak” is een project van SYNTRA,VDAB, Agentschap ondernemen en ESF. Zij slaan de handen in elkaar om jouw zaak een optimale start te geven. Zo krijg je de kans om het noodzakelijke attest bedrijfsbeheer te halen, je eigen businessplan op te stellen, aan je ondernemerscompetenties te werken…

Voor wie?

  • Je bent niet-werkende werkzoekende
  • Je werkt deeltijds (met inkomensgarantie) en je woont in het Vlaams gewest.
  • Je wordt bedreigd door een collectief ontslag of sluiting van de onderneming, of
  • Je bent individueel ontslagen omwille van economische redenen.

Wat kan je verwachten?

We werken met de volgende fases:

  1. Neem contact op met je VDAB-consulent
  2. Collectief infomoment en een individueel intakegesprek bij een startersadviseur van SYNTRA
  3. Oriënteringsfase
  4. Begeleidingsfase

Meer info

Meer informatie vind je op de Maak werk van je zaak pagina.

Neem contact op met je plaatselijke VDAB-consulent.

Buitenlander2020-06-05T13:45:48+02:00

Je kan als buitenlander ook de trajecten van Ondernemersboost volgen.

Waarom heeft Syntra zoveel gegevens van mij nodig?2020-06-05T13:43:42+02:00

De trajecten van Ondernemersboost worden georganiseerd met steun van de Vlaamse overheid waardoor we verplicht zijn dergelijke informatie op te vragen.

Daarnaast is het mogelijk om met de bekomen persoonsgegevens een zo compleet mogelijk profiel op te stellen. Hierdoor kunnen we gerichte acties ondernemen aangepast aan de wensen van de cursist.

De privacy van de cursist blijft steeds gewaarborgd!

Factuur2020-06-05T13:42:48+02:00

Na aankoop krijgt u via ons automatisch systeem een factuur opgestuurd. U hoeft hier niets extra voor te dien. Indien u een bedrijf heeft dient u bij het afhandelen van de aankoop uw bedrijfsgegevens invullen, dan worden deze automatisch op de factuur vermeld.

Aankoop annuleren2020-06-05T13:38:42+02:00

Een aankoop van een cursus of traject bij ondernemersboost valt onder de aankoop op afstand.

U heeft recht op uw aankoop te annuleren binnen de 14 kalenderdagen maar enkel indien wij kunnen vaststellen dat u nog niet aan uw cursus begonnen bent. Indien u wel met uw cursus gestart bent, hervalt uw herroepingsrecht.

Indien u recht op de annulering hebt, wordt uw aankoop bedrag binnen de 14 dagen teruggestort.

Toegankelijkheid platform2020-06-05T14:01:32+02:00

Mits het aankopen van een online cursus of traject van ondernemersboost krijg je toegang tot een online platform waar je deze digitale cursus ten alle tijden kan raadplegen. Alle aankopen geven recht op een toegang van 5 jaar tot het platform en de aangekochte cursus vanaf datum van aankoop.

Het platform is toegankelijk via alle soorten toestellen. Surfen naar de ondernemersboost website, je inloggen en je kan starten.

Diploma’s, getuigenschriften en certificering2020-06-05T13:27:27+02:00

De opleidingen van Ondernemersboost die door Syntra georganiseerd worden levert geen getuigschrift of diploma op. Je dient dit als een investering in jezelf en/of je onderneming te zien zodat je met gesterkte schouders het avontuur kan aangaan.

Je mag wel zeker zijn van de kwaliteit van onze opleidingen.

SYNTRA Vlaanderen houdt regelmatig een diepgaande kwaliteitsaudit van alle opleidingen die Syntra organiseert.  Syntra is daarnaast drager van het ESF-kwaliteitslabel dat garant staat voor een kwaliteitsvolle en duurzame bedrijfsvoering.

Daarnaast worden de cursisten ook minstens éénmaal per jaar anoniem bevraagd over de kwaliteit van de opleidingen. Hun feedback dient als basis voor snelle en gestructureerde acties en maatregelen.

Go to Top